Ebben az átfogó írásomban az esküvő eseményein pontról-pontra végighaladva szeretném megosztani veletek azokat a gondolatokat, amik meghatározzák az ars poétikámat, az esküvő fotózáshoz való hozzáállásomat. Ezen keresztül egy kicsit jobban megismerhettek engem is, és bízom benne, hogy néhány hasznos új ismeretre is szert tehettek, ha fényképészt kerestek.
A kreatív beállított fotózás képei a legfontosabbak szinte minden pár számára. Éppen ezért vallom azt az álláspontot, hogy ennek a hármasban vagy egy segítővel kiegészülve négyesben töltött egy-másfél órának nem a fotográfus művészi önmegvalósításáról kell szólnia, hanem arról, hogy az adott pár igényeinek elvárásainak, vágyainak megfelelően a fotós a legjobb tudása szerint művészi igényességgel örökítse meg őket. Van aki a természetes környezetet kedveli, és van aki inkább épített városi tájba vágyik. Mindkettő működhet, de a legjobban azok a terek, amikhez személyesen is kötődtök, ami a stílusotokhoz a leginkább illik. Emellé biztosítanom kell számotokra egy olyan laza barátságos hangulatot, amiben fel tudtok oldódni ahhoz, hogy a fényképek természetesek legyenek.
Esküvőtökre készülő párként biztosan nagyon sok időt, energiát, és pénzt fordítotok arra, hogy minden részlet, kiegészítő, és dekoráció tökéletesen megtervezett a stílusotokhoz illő legyen. Fontosnak tartom azt, hogy ne csak pusztán dokumentálva legyenek ezek a részletek, hanem vizuálisan izgalmas formában rögzítsem Nektek őket örök emlékként.
A lakodalom és az esküvői buli időben a legnagyobb részét teszi ki a nagy napotoknak, éppen ezért szinte a legtöbb fotó is itt készül. Ilyenkor nyílik lehetőségem arra, hogy ne csak rólatok, hanem rokonaitokról, barátaitokról is őszinte érzelmekkel teli hangulatképeket tudjak készíteni.
Sokszor eszembe jutnak a világhírű magyar fotográfus Robert Capa szállóigévé vált szavai: „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel”. Benne kell tehát lennem a buliban testközelből, nem lehet a pálya széléről fényképezni ahhoz, hogy ezek a képek igazán élettel teliek legyenek, működjenek. Ugyanakkor hasonlóan az esküvő szertartásokhoz itt sem szabad túlságosan magamra vonnom a vendégek figyelmét ahhoz, hogy ezek a fotók spontánnak legyenek.
Fotográfiát oktató tanárként diákjaimnak mindig azt szoktam mondani, a fényképezés olyan, mint a Forma-1. A legjobb pilóta sem fog tudni versenyt nyerni egy technikailag gyengébben kivitelezett autóval, ugyanakkor biztosan jobb helyezést ér el vele, mint a kevésbé tehetséges csapattársa ugyanazon járművel. A legjobb autókat vezető pilóták közti erőviszonyokat pedig egyértelműen az emberi képességek döntik el. Szükséges tehát a csúcsminőségű technológia háttér, de legalább olyan fontos az emberi tényező ahhoz, hogy valaki jó esküvői fotós legyen.
A digitális nyers kép utómunka nélkül olyan mintha a filmre dolgozó fényképészként a legolcsóbb nyersanyagot használnánk, és azt a legáltalánosabb fotólaborban hívatnánk elő. Minden digitális képpel foglalkozni kell tehát, hogy a végeredményében professzionális legyen. Olyan eljárásokat alkalmazok csak, amiket egy tudatos analóg fotós is el tud érni a megfelelő filmválasztással, és hozzáértő labormunkával.
Mindig vannak aktuális trendek, amik a képek színvilágát meghatározzák, de egy több éve pályán levő fotósnak úgy gondolom ezeket csak finoman szabad beengedni saját stílusába, sokkal fontosabb az, hogy egyedi csak rá jellemző egységes, és kortalan képi világot alakítson ki magának.
Én ezen elvek és gondolatok mentén dolgozok, alakítottam ki saját stílusomat. Bízom benne, hogy írásommal segíteni tudtam Nektek, hogy egy kicsit megismerjétek az esküvői fényképezés világát, és hasznos információkat kaptatok arról, hogy milyen részletekre kell odafigyelnetek, ha fotóst kerestek nagy napotok megörökítésére.
© Váradi Viktor 2018.